W naszej szkole organizowane są zajęcia specjalistyczne, wspierające rozwój uczniów z określonymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadzone są:
- Zajęcia rewalidacyjne
- Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
- Zajęcia logopedyczne
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- Zajęcia z psychologiem szkolnym
- Zajęcia z pedagogiem szkolnym
REWALIDACJA
Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re – znów, validus – mocny.
Rewalidacja to stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Oznacza przywrócenie człowiekowi możliwie pełnej i samodzielnej sprawności funkcjonowania w środowisku.
Główne założenia i kierunki oddziaływań rewalidacyjnych to:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie, wzmacnianie najmniej uszkodzonych funkcji psychicznych i fizycznych,
- optymalne usprawnianie i korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,
- kompensowanie braków, czyli wyrównywanie ich przez zastępowanie,
- stymulowanie (dynamizowanie) rozwoju.
Zasady prowadzenia zajęć rewalidacyjnych:
- Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji;
- Stawianie zadań dostosowanych do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka;
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
- Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
- Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
- Wspomaganie samodzielności społecznej.
Prowadzący zajęcia rewalidacyjne:
mgr Anna Kulak – pedagog specjalny
mgr Magdalena Pracuch – fizjoterapeuta
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE
W ramach zajęć dydaktyczno -wyrównawczych uczestniczący w nich uczniowie poszczególnych klas doskonalą technikę czytania i umiejętność czytania ze zrozumieniem, powtarzają i utrwalają zasady ortografii i interpunkcji, uzupełniają wiadomości z nauki o języku, wyrabiają nawyk korzystania ze słowników
i innych źródeł informacji, doskonalą umiejętność pisania różnych form wypowiedzi; uzupełniają braki w wiadomościach matematycznych, praktycznie utrwalają umiejętności zdobyte na lekcjach, stymulują logiczne myślenie, wspólnie analizują proste zagadnienia i problemy, rozwijają pamięć oraz sprawność rachunkową.
Prowadzący zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze:
kl. I – III – mgr Beata Jakóbik
kl. IV – VIII – mgr Dorota Mastalerz /język polski/
kl. IV – VIII – mgr Małgorzata Zdziech /matematyka/
ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
- organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową: w formie dysleksji, dysortografii, dysgrafii lub dyskalkulii,
- liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów,
- zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.
Najważniejszym celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
Cele szczegółowe zajęć korekcyjno-kompensacyjnych to:
- Budzenie wiary we własne możliwości – uczeń wierzy we własne możliwości edukacyjne i stara się pokonywać napotkane trudności.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie – uczeń zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące w pracy zespołowej.
- Minimalizowanie napięć emocjonalnych i wzmacnianie koncentracji uwagi – uczeń zna i stosuje podstawowe techniki koncentracji uwagi.
- Budowanie wzmocnień pozytywnych – podnoszenie samooceny dziecka – uczeń zna swoją wartość, swoje umiejętności, zdolności i zainteresowania.
- Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych analizatora wzrokowego, analizatora słuchowego, motoryki małej i dużej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Wypracowanie nawyku poprawnego pisania – uczeń pracuje nad starannością, poprawnością ortograficzna i graficzną pisma.
- Wypracowanie nawyku poprawnego czytania – uczeń skupia uwagę na czytanym tekście i czyta ze zrozumieniem.
- Wdrażanie do autokorekty – uczeń widzi potrzebę kontroli i poprawy błędów, wytwarzanie nawyku pracy ze słownikiem ortograficznym.
Na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych uczniowie wykonują ćwiczenia
i zadania w oparciu o metody aktywizujące, gry i zabawy dydaktyczne, praktyczne działania, techniki relaksacyjne.
Prowadzący zajęcia korekcyjno – kompensacyjne: mgr Anna Kulak – terapeuta pedagogiczny
LOGOPEDIA
W naszej szkole prowadzona jest terapia logopedyczna, która obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych proponowane są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój mowy dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia dziecka opieką logopedyczną.
W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
Bardzo ważne jest, by w sytuacjach pojawienia się jakichkolwiek zaburzeń, jak najwcześniej podjąć terapię logopedyczną i kontynuować ją aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.
Podjęcie terapii logopedycznej oznacza konieczność utrwalania uzyskanych efektów w domu. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. Należy pamiętać, że nawet kilkuminutowe, ale codzienne ćwiczenia rodzica z dzieckiem są dużą pomocą. Ćwiczenia można wplatać w codzienne wspólne czynności, domowe rytuały tak, aby obie strony
(i rodzic, i dziecko) czerpały radość i przyjemność z tej formy bycia razem.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są grupowo (w grupach max. 4 osobowych). Z zajęć korzystają głównie uczniowie klas I – IV, uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniami do terapii logopedycznej, uczniowie, którzy posiadają zaburzenia komunikacji językowej powodujące trudności w nauce czytania i pisania.
Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Wykonywane na zajęciach ćwiczenia mają na celu:
* kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
* usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego ( języka, warg, żuchwy),
* kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
* rozwijanie słuchu fonematycznego,
wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
* rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
* rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
* uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek
* rozwijanie pamięci słuchowej, sekwencyjnej.
Prowadzący zajęcia logopedyczne: mgr Ewa Mastalerz – logopeda
PEDAGOG I PSYCHOLOG SPECJALNY
Pedagog szkolny jest osobą, która odpowiada za diagnozowanie problemów uczniów, rozwiązuje konflikty w społeczności szkolnej oraz wspiera pracę nauczycieli i wychowawców w placówkach oświatowych.
Pedagog szkolny: mgr Magdalena Smółka
Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do niego zgłosić wszystkie osoby, tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele), które borykają się z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej oraz nauką szkolną.
Psycholog rozpatrzy indywidualnie każdą sprawę i wskaże odpowiednie środki zaradcze.
W jakim celu uczniowie przychodzą do psychologa
Uczniowie przychodzą też do psychologa, żeby się zwierzyć, naradzić, wymyślić wspólnie rozwiązanie, opowiedzieć o trudnych zdarzeniach i przeżyciach, odreagować napięcie, wyzłościć się, uspokoić. Czasem – by poprosić o pomoc, poradę, rozwiać wątpliwości albo żeby popłakać. Również po to, by się pochwalić, powiedzieć, że sobie poradzili, zrobili coś, co było dla nich trudne, że są z siebie dumni, ponieważ udało im się.
Kto może się zgłosić do psychologa szkolnego?
Uczeń, gdy:
- ma problemy emocjonalne, niską samoocenę,
- nie wie, kogo ma zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chce opowiedzieć o czymś, co mu się przydarzyło
- chce porozmawiać o tym, co go denerwuje,
- nie czuje się w szkole bezpiecznie (jest zastraszany lub dyskryminowany)
- jest nadpobudliwy, ma napady gniewu,
- pojawiają się u niego myśli samobójcze,
- zastanawia się, jak budować dobre związki,
- ma trudności w nauce, w kontaktach z innymi,
- jest zestresowany, ma złe samopoczucie, co go dręczy,
- on sam lub ktoś, kogo zna, ma kłopot z przestrzeganiem zasad obowiązujących w społeczności szkolnej,
- doświadcza sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód rodziców, choroba własna lub kogoś w rodzinie (w tym choroba alkoholowa), przeniesienie do nowej szkoły, przeprowadzka i inne,
- ma problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
- powtarzają się u niego objawy somatyczne, np. ból brzucha, bóle głowy, zaburzenia snu,
- potrzebuje pomocy materialnej,
- kieruje go nauczyciel
- jest zainteresowany rozwojem własnego potencjału,
Rodzic, gdy:
- nie radzi sobie z dzieckiem w domu lub zauważa negatywne przejawy jego zachowania,
- chciałby lepiej zrozumieć swoje dziecko.
Nauczyciel, gdy:
- doświadcza trudności z uczniem lub zauważa konflikt między uczniami w klasie,
- szuka nowych form pomocy mających swoje źródło w psychologii.
Psycholog szkolny: mgr Anna Jasic
Pedagog specjalny planuje, organizuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze dla uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Czym zajmuje się pedagog specjalny?
W szkole pedagog specjalny ułatwia dzieciom z orzeczeniami o kształceniu specjalnym (np. z powodu niepełnosprawności) lub trudnościami na tle społeczno-środowiskowym, odnalezienie siebie w grupie, przyswajanie wiedzy, asymilację w warunkach szkolnych, akceptację siebie itd. Zadaniem pedagoga specjalnego jest przede wszystkim diagnozowanie problemów i podejmowanie działań, które dany problem mogą niwelować. W tym często we współpracy np. z psychologiem szkolnym, z poradnią pedagogiem szkolnym, nauczycielami, rodziną ucznia i z samym uczniem.
Pedagog specjalny: mgr Anna Kulak